Det är viktigt för hundar, ja för oss också för den delen, att vara starka i de små musklerna. De som är skelettnära och håller ihop hela individen. Detta är ganska enkelt att uppnå på t.ex en balansboll.

 

Viktigt här är att se till att hunden har stöd från minst en person så att den inte skadar sig. Börja gärna bollträningen bredvid en vägg så hunden känner sig extra trygg. Inled grundträningen med att hunden får bekanta sig med bollen - som att t.ex. bara stå med framtassarna på bollen. Det är som sagt viktigt att hunden känner sig trygg! Efterhand då hunden kommer upp på bollen vill den kanske bara sitta eller ligga på bollen. Här är det viktigt att skynda långsamt! Låt hunden få den tid den behöver innan ni börjar med stå-träning. Låt hunden välja position även om detta tar lite tid, det kan ta så mycket som  2-3 veckor innan hunden orkar ett helt ståpass.  Då hunden kommit så långt i sin träning att hunden kommer upp och står helt på bollen så är det bra om hunden kan stå rätt på bollen - med en tass 'i varje hörn'.

 

Balansbollar finns i flera olika utseenden. 

Försök att använda en bolltyp som ger hunden möjlighet att stå med en rak rygg då den tränar! Här är äggbollen eller peanutbollen att föredra - Dessa bollar ligger stadigare, har svårare att tippa och åka undan från hunden.

 

Tänk på att träningen skall utföras säkert och att den börjas i korta intervall då det är små muskelgrupper som tränas. Om det är rehabiliteringsträning som är i fokus - tänk på att konsultera en hundfysioterapeut först!

 

För att hunden skall kunna hålla balansen är bl.a. de djupa, korta små ryggmusklerna en stor aktör.

 

Det går bra att boka in Balansbollslektioner - så att du har koll på vad och hur mycket och ofta du kan träna balansträning.

 

Muskeluppsättningen i rygg består generellt i två grupper:

1. De synliga/palperbara ryggmusklerna för "större" rörlighet. Dessa inkluderar främst följande muskler:

Den långa spinala extensoren (M. longissimus) med sina respektive delar i huvud-, nack-, bröst- och ländryggen

M. Iliocostalis, med sina förgreningar i bröst- och ländryggsområdet

Spinalis/semispinalis med delar i nacke och bröstområde

 

2. De djupa, korta och små ryggmusklerna

Dessa består av många små muskler som hjälper till att stabilisera ryggen, mellan de vertebrala lederna och spinalutskotten. Dessa processerna sker mest reflexmässigt. De arbetar i olika riktningar genom att vrida, svänga och stabilisera ryggen. Dessa små muskler utgör en stor viktig andel av ryggmusklerna. Genom sin reflexkontroll reagerar de extremt snabbt och skyddar mer effektivt från skador än den första gruppen. Ett bakproblem hos hundar kan ofta bero på svagheter i denna muskelgrupp.

 

Läs gärna också mer om Proprioception under 'Friskvård' uppe i Menyn.

HUNDERIET PHYSIO

En välutrustad tränings- och friskvårdsanläggning med bl.a. Water Treadmill, medicinsk laser, 4 leg check och vibrationsplattform.

Kontakt

Hunderiet Physio

c/o Uppsala Hunddagis

Bergsbrunnagatan 3

753 23 Uppsala

072 - 214 96 92

Öppettider 

Måndag, tisdag o torsdag: 14:00 - 18:00

Fredag: 12.00 - 16.00

Onsdag, Lördag o Söndag: Stängt

Övriga tider efter överenskommelse.


© Copyright. All Rights Reserved.